Ford

 

Dacă privești  înapoi în istorie, vezi că e nesănătos social să faci din empatie, echitate și altruism, comportamente private. Mișcările și schimbările sociale nu s-au coagulat acolo unde dreapta n-a știut ce face stânga, ci în transparența asumării colective a principiilor pe care oamenii n-au mai vrut să le păstreze tacite. De-abia când au întrerupt spirala tăcerii, lucrurile au început să prindă alte forme. Să eviți ipocrizia socială poate avea costuri ridicate când vine vorba despre schimbările sociale. Să faci binele în secret și fără laudă poate diminua numărul celor care fac bine numai de ochii lumii. În același timp, lasă la vedere doar faptele rele. De aceea, binele făcut în secret nu se propagă și erodează încrederea și solidaritatea.

 


 

„Nu există securizare în domeniul ăsta. E ca la Olimpiadă. Când devii prima dată  «Numărul  1» e o întâmplare. Abia când rămâi «Numărul  1» arăți că meriți să fii acolo”, explică Elena Manolache, de la Ford Iași - ATI Motors Holding, partener Swimathon 2016. De cinci ani de zile, Ford e cel mai des cumpărat autoturism în Iași. Pentru mașină. Pentru fan-club. Pentru evenimentele prin care Ford Iași - ATI Motors Holding a ridicat pulsul orașului, spune echipa.

ATI Motors Holding a fost de la bun început partenerul evenimentelor comunitare prin care ieșenii exersează colaborarea și implicarea directă, pentru ridicarea calității vieții orașului. „A fost o suprapunere de valori. De aceea, Ford susține necondiționat evenimente precum Swimathon”, continuă Elena. Și anul trecut, au fost alături de Swimathon, cum au fost și alături de Cros pentru Școli, un eveniment prin care școlile Iașului s-au transformat în laboratoare de democrație. Fiecare ieșean a găsit prilejul atunci să participe, fie cu idei, fie cu resurse, talent sau timp, la o educație mai bună pentru elevi.

Ieșenii care cred în participare au început să se recunoască unii pe alții, la astfel de evenimente, de implicare comunitară. Au început să-i recunoască și pe oamenii care încheagă echipa Ford. Nu ca pe reprezentanți ai unei companii, ci ca pe niște persoane care gândesc la fel ca și ei. „Am primit uneori feed-back-uri. Ni s-a mai spus:«V-am văzut acolo»...  Când ești «Numărul  1» ca marcă de import în Iași de cinci ani de zile, e clar că ieșenii te preferă pe tine. Și atunci trebuie să dai înapoi comunității care te sprijină. Despre asta este vorba. Despre a da înapoi”, spune Elena și adaugă repede: „trebuie să fii un exemplu”.

Ford 2

 

Cum distingi responsabilitatea de auto-glorificare


Într-o societate în care responsabilitatea socială corporativă este încă lesne înlocuită de PR, „a fi un exemplu” e un lucru diferit de „a da părea că ești un exemplu”. Ca să distingi responsabilitatea autentică de „responsabilitatea de ocazie”, privești în două direcții.

1. Mai întâi te întrebi dacă implicarea unei companii în bunăstarea comunității distrage sau nu atenția de la calitatea produselor și serviciilor pe care le oferă.

„Pentru Ford, important este să nu dezamăgim. Am ridicat ștacheta foarte sus și provocarea este să ne menținem la nivelul pe care l-am atins. Iar când te afli la un asemenea nivel, trebuie să întorci către comunitatea care te-a acceptat și te susține. Ăsta e raționamentul”, explică Elena ce înseamnă echitate. Într-o gândire mai îngustă, cineva s-ar putea întreba ce are de câștigat o companie care este deja lider pe segmentul său, dintr-o investiție în capitalul uman al orașului în care funcționează. Doar că întrebarea aceasta rămâne nerostită când echitatea e înțeleasă ca pe un lucru firescși productiv. Dacă funcționezi într-un mediu mai sănătos, devii tu însuți mai sănătos. Altfel, sănătatea ta va fi pusă la încercare, pe termen mediu și lung, iar creșterea va deveni tot mai anevoioasă.

 

2. După testul echilibrului între calitatea produselor și calitatea comportamentului social al unei companii, responsabilitatea corporativă se validează prin constanță și transparență.

În România, unde procurorii așază adesea pe lista neagră oamenii din spatele companiilor profitabile, să arăți că ai resurse și să poți sta la lumină, e semn de corectitudine. Dacă te expui ca o companie de top, riști să atragi și atenția celor pe care nu ți-i dorești, dacă în istoria ta au apărut fapte de corupție ori alte incorectitudini. Transparența înseamnă să te expui când ai, fără să-ți fie teamă că ai.

„E important să dăm exemple de bune-practici”, crede Elena. „Toată lumea care face ceva bine și nu vorbește despre asta, nu dă posibilitatea altora de a-i urma exemplul.” Oprește, adică, circuitul comportamentelor constructive în comunitate, fiindcă ascunde precedentele care transformă un comportament individual, în reflex condiționat social.

Dacă par puțini cei care practică comportamentele echitabile, aceste comportamente nu vor fi îmbrățișate de o majoritate. Iar oamenii  își vor păstra convingerea că trăiesc într-o lume lipsită de empatie, de corectitudine și de altruism. Iar această convingere, va eroda la rândul ei, solidaritatea, empatia și corectitudinea. Un lanț vicios se creează când binele făcut rămâne scump la vedere.